سئو سایت
326امتیاز کاربران| امتیاز: 5 از 5سئو سایت

چت بات چیست و چگونه ساخته می شود ؟

ربات های چت (chatbots) سرویسی هستند که با یک سری قوانین مشخص و به کمک هوش مصنوعی طراحی می شوند و کاربران از طریق یک رابط چت با آن ارتباط برقرار می کنند. چت بات ها از سال ۲۰۱۷ برای کسب و کارهای اینترنتی بیش از پیش محبوب شده اند. به همین دلیل در شرکت هایی مانند فیسبوک ، گوگل و مایکروسافت بر روی این تکنولوژی سرمایه گذاری بسیار زیادی انجام شده است. 

شناخت بازدیدکنندگان و مخاطبان

قبل از شروع به طراحی و ساخت چت بات، این مسئله بسیار ضروری است که متوجه شوید چه افرادی از ربات چت شما استفاده خواهند کرد و چه اطلاعاتی در رابطه با آن ها دارید. هر ابزار تجزیه و تحلیلی که بتواند به شما در رابطه با بازدیدکنندگان و مخاطبان، اطلاعات و آگاهی بدهد برای این مرحله بسیار مفید است.

به عنوان مثال؛ یک سایت آژانس مسافرتی از بانک اطلاعاتی تهیه شده در زمان ثبت نام کاربران در ساخت چت بات استفاده کرده است.

انتخاب لحن گفتگوی مناسب

چت بات های مکالمه ای از تن صدای طبیعی برای انجام گفتگو استفاده می کنند. توجه داشته باشید که تن صدای انتخابی بسیار به ماهیت کسب و کار شما وابسته است. به عنوان مثال، چت باتی که برای یک استودیو موزیک طراحی شده دارای تن صدای نسبتا آرام می باشد و شامل پیام خوشامدگویی است.

در مثالی دیگر چت بات شرکت هواپیمایی که به شما اجازه چک کردن جزئیات برنامه پرواز را می دهد و دارای لحنی حرفه ای تر و رسمی تر است.

استفاده از تن صدای مناسب، به تعیین شخصیت و سبک مکالمه ربات کمک می کند و می توانید تصویری بهتر از برند خود ارائه نمایید.

مشخص کردن اهداف

درست مانند زمانی که برای طراحی سایت و یا بازاریابی شبکه های اجتماعی اهداف مشخصی دارید، باید اهداف خود را از ساخت چت بات نیز مشخص کنید. لیست زیر اهدافی است که به طور معمول در طراحی و ساخت چت بات مورد استفاده قرار می گیرد:

  • ارائه خدمات پشتیبانی به مشتری
  • ارائه پاسخ سریع برای سوالات متداول
  • برندسازی به صورت دیجیتال
  • بهبود کسب و کار با استفاده از پیشنهادات ویژه

تهیه نقشه راه توسعه

قبل از طراحی و ساخت چت بات، یک نقشه راه برای چت بات خود تهیه کنید. این نقشه راه باید شامل تمامی مراحل ساخت، نحوه طراحی و ارائه محتوا و نحوه توسعه و بهبود چت بات باشد. در واقع این مرحله یک سیستم بسیار قوی برای طراحی و توسعه چت بات به شما ارائه می دهد و از سردرگمی جلوگیری می کند. علاوه بر آن، سرعت توسعه چت بات را بهبود می بخشد.

مشخص کردن میزان آزادی عمل

این موضوع بسیار حیاتی است که مشخص کنید برای ارائه پیشنهاد به کاربران چقدر آزادی عمل خواهید داشت. بسیاری از چت بات ها با ارائه یک سری سوالات محدود، از وقوع احتمالی خطاها و یا عدم درک چت بات جلوگیری می کنند.

هرچند چت بات های دیگری هم هستند که از سوالات باز پشتیبانی می کنند و با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی به کاربران پاسخ می دهند. البته این کار ریسک بروز خطا را بیشتر می کند اما یک تجربه کاربری مناسب و همه جانبه را ارائه خواهد داد.

محتوا همچنان پادشاه است

هرچند که هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی و دیگر تکنولوژی ها نقش بسیار مهم و پر رنگی در ساخت چت بات ها دارند، اما همچنان حیات و مرگ چت بات شما در گرو محتوای با کیفیت و مرتبط است. مانند زمانی که می خواهید برای وبسایت یا شبکه اجتماعی خود محتوایی تولید کنید این چند سوال ساده را از خود بپرسید:

  • چه کسانی بازدید کنندگان شما هستند؟ چه چیزهایی درباره آن ها می دانید؟
  • چه کاری را می خواهید بازدید کنندگان شما از طریق چت بات ها انجام بدهند؟ چه کارهایی را می توان با چت بات ها انجام داد؟
  • چه منطقه جغرافیایی توسط چت بات پوشش داده خواهد شد؟ این مسئله از آن جهت مهم است که باید مسائل فرهنگی بازدیدکنندگان و نیز بومی سازی را برای تولید محتوا در نظر بگیرید.
  • اگر قرار است چت بات به مشتریان به صورت ۲۴ ساعته خدمت رسانی کند، آیا بازدیدکنندگان شما می توانند از راه های ارتباطی دیگر مانند فرم های آنلاین با شما تماس بگیرند؟
  • اما مهمترین سوال، چرا شما می خواهید چت بات بسازید؟ آیا برای تعامل بیشتر با مخاطب است؟ آیا مخاطبان از آن استفاده خواهند کرد؟

ماشین یا انسان؟

باید برای استفاده از چت باتی که شامل یک سطحی از صمیمیت است و معمولا از مکالمه انسانی در آن استفاده می شود، جوانب احتیاط را رعایت کرد.

توصیه می کنم که حتما از همان ابتدا برای مخاطبان خود این موضوع را روشن کنید که آن ها در حال تعامل با یک ماشین هستند. این مسئله کمک می کند که بتوانید انتظارات را مدیریت کنید و میزان شفافیت را بالا ببرید.

چت بات ها می توانند بعضی مواقع واکنش های احساسی غیر منتظره ای از طرف مخاطب دریافت کنند. بنابراین برای این مواقع می توانید از جمله های احساسی آماده برای پاسخ گویی استفاده کنید.

استفاده از زبان پردازش طبیعی، گویش انسانی و محتوای احساسی در ساخت چت بات به خصوص در برنامه های مشاوره ای بسیار مفید و موثر است. زیرا مخاطب فراموش می کند که در حال صحبت با یک ربات است و بیشتر حس گفتگو با یک انسان را پیدا خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز بدهید

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*


اجاره جرثقیل